Reizigers op Schiphol. Foto: ANP

Reizigers op Schiphol. Foto: ANP

APELDOORN - Gelderse reisbureaus wachten in spanning af welke vluchten op Schiphol definitief geschrapt gaan worden. De kosten voor het annuleren van accommodaties, autoverhuur en uitstapjes komen voor de rekening van de bureaus. De schade kan oplopen in de tonnen.

Gert Nieuwboer van SNP Reizen in Nijmegen zit nog in spanning over de gevolgen van de geschrapte vluchten. "We moeten afwachten en hopen dat het meevalt. Zodra we weten om wie het gaat, kunnen we pas actie ondernemen."

Het reisbureau organiseert natuurreizen in Europa en daarbuiten. De meeste klanten boeken een pakket waarin ook accommodatie en activiteiten zijn geboekt. "De vluchten krijgen we wel vergoed. Maar die arrangementen komen voor onze rekening. Daar zijn gewoon voorwaarden aan verbonden. Voor augustus is dat nog wel te regelen, maar het kan ook al om reizen voor volgende week gaan."

Puzzelen

Ook Eppo Steenhuisen, directeur van Askja Reizen in Arnhem, zit nog in onzekerheid. "Op dit moment zijn veel luchtvaartmaatschappijen nog aan het puzzelen, en aan het kijken of er alternatieven zijn."

Steenhuisen hoopt elke klant alsnog op de plaats van bestemming te krijgen. Ook al zouden er vluchten uitvallen. "Daar hebben we nu verschillende scenario's voor klaarliggen. Alternatieve vluchten, andere luchthavens, of schuiven met de dagen waarop mensen vliegen."

Simi Reizen in Apeldoorn, die jongerenvakanties binnen en buiten Europa organiseert, zit al dagen op hete kolen, zegt Marlis ten Kate: "Stapsgewijs komt alle informatie nu bij ons binnen. Ik wil zo graag onze klanten laten weten waar ze aan toe zijn, maar wij moeten ook afwachten."

Schiphol maakte vorige week bekend dat vanaf de tweede week van juli een maximumaantal passagiers gaat gelden. Met als resultaat dat de luchthaven dagelijks tot honderden vluchten moet annuleren. Reisbureau TUI maakte donderdag al bekend dat vluchten die met TUI fly geboekt zijn niet worden geschrapt. Ook vluchten vanaf Schiphol die via Sunweb zijn geboekt kunnen doorgaan.

Schade tot in de tonnen

De klap komt juist op een moment dat het reisbureaus eindelijk weer voor de wind gaat na jaren van onzekerheid door de coronapandemie. "Het gaat ontzettend goed", zegt Nieuwboer. "We hebben dit jaar heel veel boekingen staan. Hier zitten we dus absoluut niet op te wachten. Als het tegenvalt dan kan de schade in de tienduizenden zo niet honderdduizenden euro's lopen."

Ook Eppo Steenhuisen maakt zich op voor mogelijk een flinke financiële tegenvaller. "Een bedrag durf ik niet te noemen. Maar het gaat niet om dubbeltjes."

Brancheorganisatie ANVR heeft inmiddels aangekondigd een rechtszaak aan te spannen om Schiphol verantwoordelijk te houden voor de financiële schade. Steenhuisen, tevens bestuurslid bij de ANVR: "Schiphol doet alsof ze het niet hadden zien aankomen, maar dat er problemen zouden ontstaan was al langer duidelijk. Pas in mei zijn ze begonnen met de problematiek serieus nemen. Als je het mij vraagt hebben ze prutswerk afgeleverd. Dit gaat de markt miljoenen euro's kosten."

Deel dit artikel