Een melkkoe in de stal. Foto: ANP

Een melkkoe in de stal. Foto: ANP

GARDEREN - Een spannende dag vandaag voor de agrarische- en industriële sector: stikstofminister Christianne van der Wal komt na de minsterraad met een langverwachte stikstofbrief. In het schrijven presenteert de bewindsvrouw de maatregelen die het kabinet wil nemen om de ingewikkelde stikstofcrisis op te lossen.

Dinsdag lekte de kern van de plannen al uit. Het kabinet wil waarschijnlijk zogenoemde piekbelasters verleiden te stoppen, door ze een eenmalig aanbod van 120 procent van de waarde van de boerderij te doen. De piekbelaster hoeft niet mee te werken, maar dan volgen er wél strengere milieu- en stikstofeisen. Doorgaan is voor de boer dan minder aantrekkelijk.

De agrarische sector reageerde niet al te positief op de plannen. Onduidelijk is nog steeds wie de piekbelasters zijn en wie dus een aanbod krijgt. Daarnaast is ook niet scherp waar de 120 procent op gebaseerd is. Agrarisch adviseurs en boeren stellen dat de waarde van een boerderij van een mogelijke piekbelaster al flink gedaald is, door alle publiciteit over de stikstofcrisis. Over dat bedrag 120 procent geven, is minder dan de oorspronkelijke waarde, zeggen ze.

Ook voor de industrie volgen waarschijnlijk plannen. Zo komt er mogelijk een stikstofheffing voor alle bedrijven. Grote vervuilers moeten dan flink betalen voor de stikstofuitstoot. De hoop is dat ze daardoor sneller de uitstoot naar beneden brengen.

PAS-melders

Door boeren uit te kopen en bedrijven minder te laten uitstoten, hoopt het kabinet zoveel mogelijk stikstofruimte te creëren. Dat komt onder meer ten goede van de natuur, maar het is de bedoeling dat er daarmee ook een oplossing komt voor illegale PAS-melders. Dat zijn bedrijven die onder het Programma Aanpak Stikstof (PAS) een melding bij de overheid deden voor (kleinschalige) stikstofactiviteiten. De rechter heeft daar echter een streep door gezet. Deze bedrijven hebben nu geen vergunning en er hangen hoge dwangsommen boven hun hoofd.

Het is dus voor deze groep belangrijk dat ze zo snel mogelijk legaliseren, is ook de wens van de provincie Gelderland. Provinciebestuurder Peter Drenth wil de stikstofruimte van opgekochte bedrijven daarvoor inzetten. Toch heeft Gelderland daarin nog niet heel veel succes. Eerder werd duidelijk dat onder meer Schiphol op zoek is naar stikstofruimte en daarvoor bedrijven wil opkopen.

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat is ook op 'strooptocht' in Gelderland. Ze kochten zes boerderijen op om de verbreding van snelweg A27 bij Amelisweerd (Utrecht) mogelijk te maken, tot woede van de provincie. "Waarom kan het wel voor asfalt en niet voor de PAS-melders.? Daar heb ik grote moeite mee, het is niet uit te leggen", zei een boze Drenth vorige week in een vergadering.

Zie ook:

Bouw

Ondertussen zit ook de bouwsector klem. De Raad van State oordeelde begin deze maand dat bouwers weer vooraf moeten berekenen hoeveel stikstof er vrijkomt bij elk bouwproject. En dus zijn zij óók op zoek naar stikstofruimte, om ervoor te zorgen dat hun werk door kan gaan.

Al met al hopen alle betrokkenen vandaag vooral op duidelijkheid, met als grootste vraag: 'wat gaat er gebeuren met mijn bedrijf of onze sector'. Het is nog niet bekend of het kabinet al zo duidelijk kan zijn, maar alles wijst erop dat minister Van der Wal een stap wil zetten in het oplossen van de crisis. Of het genoeg is en de sectoren er blij mee zijn, is vooralsnog afwachten.

Deel dit artikel