Veel mensen laten black friday dit jaar aan zich voorbijgaan. Foto: Omroep Gelderland

Veel mensen laten black friday dit jaar aan zich voorbijgaan. Foto: Omroep Gelderland

NIJMEGEN - Al weken worden consumenten gebombardeerd met aanbiedingen in het kader van Black Friday, ook al is dat officieel pas vrijdag. Maar veel mensen doen er helemaal niet aan mee, zo blijkt uit reacties op onze Facebookpagina. Een economie-onderzoeker van de Radboud Universiteit, en de Consumentenbond snappen dat wel.

"Je ziet dat het steeds meer opkomt. Toen Black Friday begon was er eenmalig een hoge korting. Dat was uniek. Mensen zijn zich er nu van bewust dat korting niet echt korting is. Als alle producten min 20 procent zijn, dat weet je dat er iets aan de hand is, want dat zou niet winstgevend zijn", stelt economieonderzoeker Charan van Krevel van de Radboud Universiteit in Nijmegen.

"Prijzen worden eerst opgevoerd om op Black Friday de korting te geven. Als je niet goed oplet ben je nog duurder uit", reageert Nathalie op de Facebookpagina van Omroep Gelderland. En Dennis vindt: "Zwakke geesten zijn makkelijk gemanipuleerd in het onbewuste door dit soort dingen waardoor ze inderdaad aankopen doen die ze niet eens nodig hebben."

'Kortingen niet heel spectaculair'

Gerard Spierenburg van de Consumentenbond ziet ook winkels trucs uithalen: "Die geven bijvoorbeeld korting op de adviesprijs, in plaats van op de prijs die ze normaal rekenen. Zo lijkt het alsof ze meer korting geven dan ze daadwerkelijk doen", waarschuwt hij. "En sommige winkels verhogen zelfs voorafgaand aan Black Friday eerst de prijzen om daarna een flinke korting te kunnen geven. Maar dat laatste zien we gelukkig niet zo heel vaak."

Ook wijst hij erop dat de kortingen meestal niet zo hoog zijn: "Je krijgt wel iets korting, vaak zo’n 20 procent, maar die verschilt niet veel van de kortingen die je op andere momenten in het jaar krijgt. En ze zijn bij lange na niet zo hoog als in de VS, waar je soms kortingen tot wel 75 procent tegenkomt. In zijn algemeenheid vinden wij de kortingen niet heel spectaculair."

'Door inflatie geen geld'

Van Krevel stelt verder: "Black Friday is nu overal, elk bedrijf doet er aan mee, dat doet af aan de geloofwaardigheid. En er is natuurlijk de inflatie: als je het niet kunt betalen, kan je het niet betalen. Ook niet met korting."

Dat laatste lees je ook terug op de Facebookpagina van Omroep Gelderland. "Wat ik koop...ff denken. Nouuu ik denk dat ik maar eten ga halen, voor de rest blijft er niets meer over", aldus Wilma. "Boodschappen voor het weekend, gok ik", voegt Chantal toe.

Spierenburg heeft nog wel een tip: "Als je geen geld hebt, zou ik juist extra voorzichtig zijn. Juist dan is het belangrijk om je niet gek te laten maken. Bepaal vooraf of je iets nodig hebt en bepaal ook vooraf hoeveel geld je eraan wilt uitgeven. En ga daarna op zoek. En wij kunnen je daarbij helpen, want op onze site houden we een heel overzicht bij van goede aanbiedingen. Korting op allerlei producten, van televisies, telefoons, vaatwassers, enzovoorts."

'Vooral onlinefeestje'

Bij het midden- en kleinbedrijf leeft Black Friday niet zo, vertelt Hans Bakker van MKB Midden. "Er was gisteren directeurenoverleg van de retailbranche. Daar is niet over Black Friday gesproken. Het is vooral een onlinefeestje. Black Friday is meer een aangrijpingspunt om campagnes op te zetten. Meeliften zal best gebeuren, maar niet in grote mate. Het is een versnipperd beeld."

Deel dit artikel