Afdrukken
Ankeiler: De Schiphol Group heeft naar eigen zeggen voldoende stikstofrechten gekocht om natuurvergunningen aan te vragen voor Schiphol en Lelystad Airport.

- De Schiphol Group heeft naar eigen zeggen voldoende stikstofrechten gekocht om natuurvergunningen aan te vragen voor Schiphol en Lelystad Airport. Niet iedereen is daar even blij mee: "Dit is natuurlijk heel erg merkwaardig en dan druk ik het nog zacht uit," aldus burgemeester Jan Willem Wiggers van Heerde.

De Schiphol Group kocht vier boerenbedrijven volledig op. Van acht boerderijen gaat het alleen om hun stikstofruimte. Met een bedrag tussen de 20 en 25 miljoen euro heeft de luchthaven daarmee op papier genoeg stikstofruimte om een natuurvergunning te krijgen voor Lelystad Airport.

Toch maakt stichting Red de Veluwe zich nog geen grote zorgen: "Dat ze ruimte hebben gekocht, betekent niet dat ze de vergunning ervoor krijgen", zegt voorzitter Robert Tieskens. Hij denkt dat die stap nog wel eens moeilijk kan worden voor Schiphol: "Ik heb er goed vertrouwen in dat de politiek hier niet op zit te wachten. De laatste tijd zijn ze vaker kritisch op het opkopen door private partijen. En als boeren horen dat hun ruimte wordt opgekocht en naar een luchthaven gaat, springen ze zo op de trekker. Dat wil de politiek niet."

Brief naar de Tweede Kamer

Burgemeester Wiggers is al maanden druk met actievoeren tegen de plannen van de Schiphol Group. Hij stuurde onder andere in samenwerking met vijf andere gemeenten een brief naar de Tweede Kamer. "Het is natuurlijk heel merkwaardig, en dan druk ik het nog zacht uit, dat wij in de regio druk bezig zijn met natuurbehoud en dat tegelijkertijd alle stikstofrechten hier worden weggekocht door Schiphol. Vervolgens gaan zij die dan weer inzetten voor vliegtuigen die hier veel te laag overkomen," zegt burgemeester Wiggers.

De strijd is nog niet gestreden

Zelfs als Den Haag en het ministerie alsnog de vergunning verlenen, is de strijd volgens Tieskens nog niet gestreden: "Dan gaan we procederen, in ieder geval op bestuursrechtelijk terrein. We hebben inmiddels genoeg juridische argumenten. Ik heb er wel vertrouwen in."

Bovendien kan dat nog jaren duren, zegt Tieskens. "De vergunning moet nog worden verleend en dan volgen eventueel nog juridische procedures. Daar gaat flink tijd overheen."

Gezond verstand en daadkracht

"Vier jaar geleden was het een heel ander verhaal. Maar ik schat onze kans van slagen om Lelystad Airport tegen te houden steeds beter in", zegt Tieskens. En ook burgemeester Wiggers vertrouwt op een voor hem positieve afloop: "Ik heb mijn hoop gevestigd op het gezond verstand van de ministers en de daadkracht van de Tweede Kamer."

Lees alle verhalen over vliegveld Lelystad in ons dossier.

Meer over

Deel dit artikel